Wyspecjalizowane w dziedzinie hamulców laboratorium połączone z centrum badawczo-rozwojowym stale kontroluje produkowane wyroby na każdym etapie ich produkcji. Dzięki temu spełnione są najwyższe wymagania jakościowe, stawiane przez skrajnie różne rynki zbytu – zarówno zimnej i wilgotnej Skandynawii, jak i gorącej i suchej Afryki.

Efektem pracy inżynierów TOMEX, a także setek godzin na torach doświadczalnych, jest nowy materiał cierny spełniający najwyższe wymagania prawne w całej UE oraz zapewniający komfort hamowania w każdych warunkach drogowych.

Regulamin ECE R-90 jako część dyrektywy 98/12/WE dotyczący urządzeń hamulcowych, jaki wszedł w życie 1 stycznia 1999 r. i jest obowiązkowo stosowany od kwietnia 2001 r. gwarantuje, iż parametry okładzin ciernych do hamulców tarczowych i bębnowych mogą odbiegać od oryginalnych maksymalnie tylko o +/- 15%. Tym samym spełnienie przez firmę TOMEX wszelkich wymogów regulaminu ECE-R90 jest gwarantem najwyższej jakości.

SKUTECZNOŚĆ HAMULCÓW

Na wykresie przedstawiono charakterystykę porównawczą skuteczności hamulców kół osi przednich okładziny hamulcowej TOMEX z okładziną hamulcowa oryginalnego wyposażenia.
wykres1
Idąc naprzeciw dalszym wyzwaniom laboratorium TOMEX opracowało mieszankę, w której udział metali ciężkich został zmniejszony do minimum, a wszystkie formuły stosowanych materiałów ciernych są dokładnie dopasowane do specyfiki poszczególnych pojazdów, dzięki czemu zapewniają najwyższy poziom kontroli hamowania, długą żywotność, cichą pracę oraz minimalizację nadmiernego i agresywnego zabrudzenia felg.

Klocki TOMEX przechodzą także tak trudne sprawdziany jak test wysokich obciążeń oraz test alpejski, podczas którego na drodze o spadku wynoszącym do 20% następuje 12. minutowe nieprzerwane hamowanie, a temperatura klocków w tych warunkach sięga nawet 850 st. C. Ma to na celu zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa oraz aby działanie klocków hamulcowych firmy TOMEX było najbliższe działaniu sprzętu oryginalnego. Oprócz niezwykle rygorystycznych testów laboratoryjnych dla każdej wprowadzanej referencji przeprowadzany jest także szereg testów drogowych w specjalnych ośrodkach badawczych w Polsce, a także w RDW Test Centrum Lelystad w Holandii.

FADING

Jednym z kluczowych kroków w teście AK-Master jest ocena zależności współczynnika tarcia od temperatury. Na poniższym wykresie przedstawiono porównanie materiału firmy TOMEX z materiałem OE podczas zahamowań ”fadingowych”, czyli pomiar wpływu wzrastającej temperatury na skuteczność hamowania.
wykres2
0
badań
0
stopni
0
zahamowań

Każdego miesiąca Laboratorium wykonuje ponad 100 różnych badań i testów nie tylko gotowych produktów ale także i poszczególnych komponentów, aby zagwarantować najwyższą jakość produktu finalnego.

Temperatura jest nieodzownym elementem procesu hamowania w każdym pojeździe. W testach rozgrzewamy tarcze do temperatury czerwonego żaru, czyli grubo ponad 1000 stopni C.

Wprowadzenie nowej referencji do sprzedaży poprzedzone jest setkami godzin nie tylko w Laboratorium ale także na torach badawczych w Polsce, Niemczech oraz w Wielkiej Brytanii.