Czy istnieją wersje sportowe klocków hamulcowych?
Tak, lecz nie powinny one być używane w samochodach użytkowych. Klocki te cechują zupełnie inne właściwości, przede wszystkim ze względu na ekstremalnie wysoką temperaturę tarcz, wytworzoną siłą tarcia. Klocki takie produkowane są specjalnie na tego typu zawody, są one bardziej miękkie i przystosowane właśnie do wysokich temperatur, przez co zużywają się bardzo szybko.
Czy konieczna jest wymiana klocków/szczęk hamulcowych w obu kołach jednej osi równocześnie?
Tak, jest to absolutnie obowiązkowe. Przy wymianie jednej strony, gdzie grubość i skuteczność hamowania może być różna, może dojść do wibracji kierownicy oraz pedału hamulca, a co gorsza – prowadzący samochód może stracić panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania.
Czy posiadanie ABS warunkuje zakup innych klocków/szczęk hamulcowych?
Bardzo często systemy hamulcowe z ABS mają inne zaciski hamulcowe i niezbędny jest zakup hamulców odpowiednich do modelu samochodu.
Czy wymieniając przednie klocki hamulcowe, należy również wymienić tylne?
Siła hamowania w pojeździe jest rozłożona w proporcjach 70% oś przednia i 30% oś tylna. Przy każdej wymianie klocków hamulcowych przedniej osi należy sprawdzić stan hamulca osi tylnej. Przyjmuje się, że przy co drugiej wymianie hamulców osi przedniej należy wymienić hamulce osi tylnej.
Czym głównie należy się kierować przy wymianie klocków/szczęk hamulcowych: ich grubością, przejechanymi kilometrami czy czasem, który upłynął od chwili ich ostatniej wymiany?
Przy wymianie klocków oraz szczęk hamulcowych należy kierować się przede wszystkim grubością materiału ciernego. Standardowe klocki hamulcowe przeznaczone na rynek wtórny powinny zużyć się po 35 tys. km. Uzależnione jest to jednak od stylu i cyklu jazdy.
Jak długo należy „docierać” nowe klocki hamulcowe?
Standardowe klocki hamulcowe powinno się docierać co najmniej 300 km, nie hamując gwałtownie, a raczej progresywnie i miękko. W klockach, w których zastosowany jest scorching (obróbka cieplna materiału ciernego), docieranie nie jest konieczne, gdyż proces ten eliminuje fazę fadingu, tzn. utratę skuteczności, gdy hamulce są gorące.
Jestem fanem wyścigów samochodowych. Czy istnieją klocki, które są przeznaczone do samochodów wyścigowych, i czy można je zamontować w samochodach cywilnych?
Istnieją klocki projektowane specjalnie do samochodów wyścigowych. Ten rodzaj materiału polecamy tylko i wyłącznie do tego rodzaju samochodów. Współczynnik tarcia zależy od temperatury. Zastosowanie klocków wyścigowych sprawdza się w temp. powyżej 300 stopni, która jest nieosiągalna w normalnej jeździe miejskiej. Dlatego też nie polecamy tych klocków do normalnego użytkowania.
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe na nowe?
Klocki hamulcowe należy wymienić na nowe, jeśli grubość materiału ciernego zmniejszy się do 2 mm lub jeżeli klocki hamulcowe na tej samej osi zużywają się nierównomiernie. Ponadto należy je wymienić, gdy zapali się kontrolka zużycia klocka.
Mieszkam na terenie górzystym. Codziennie w drodze do pracy pokonuję kilka górzystych odcinków. Niedawno zmieniłem moje klocki na nowe. Na początku zauważyłem utratę skuteczności. Czemu tak się dzieje? Czy klocki zostały źle zamontowane?
Przyczyną nie jest złe zamontowanie klocków. Czasami powstają problemy nazywane fadingiem. Fading powoduje utratę skuteczności, kiedy hamulce są gorące. Jest to problem materiału ciernego, którego jakość nie jest zbyt dobra. Aby uniknąć tego problemu, nie należy nadużywać hamulców. Lepiej podczas zjeżdżania ze stromych zjazdów używać niskich biegów, wykorzystując pracę silnika, a nie hamulców. Niepotrzebne używanie klocków może spowodować przegrzanie i uszkodzenie tarcz hamulcowych. Drugim sposobem jest założenie klocków po scorchingu (obróbce cieplnej), co wyeliminuje efekt fadingu.
Podczas redukowania prędkości oraz hamowania kierownica i pedał hamulca zaczynają wibrować, a czasami nawet słychać nieprzyjemny dźwięk. Czy jest to problem systemu hamulcowego?
Z opisu wynika, że jest to problem zwany charkotami (judder). Charkoty powstają w wyniku nieregularności w projektowaniu materiału ciernego. Wywołuje to zmiany w materiale tarczy, a jednocześnie zwiększa współczynnik tarcia w centralnej jej części. Kiedy poszczególne procesy hamowania, takie jak ciśnienie, prędkość czy temperatura, zbiegną się jednocześnie, to w wyniku kontaktu klocka z tarczą powstają wibracje. Najlepszym wyjściem jest wymiana klocków i tarcz.
Próbowałem w moim samochodzie wielu różnych klocków dostępnych na rynku. Wszystkie z nich piszczą. Co jest tego przyczyną?
Przyczyną piszczących klocków może być złe montowanie w stosunku do tarczy, skutkiem czego klocek wibruje i wydaje przy tym dziwny dźwięk. Piski mogą też wynikać ze złego doboru akcesoriów do klocków. Problem ten można rozwiązać następująco:
– upewnić się, czy akcesoria są odpowiednie,
– przez pierwsze 300 km nie hamować gwałtownie, a raczej progresywnie i miękko.
Często piszczenie związane jest z rodzajem samochodu, w którym częstotliwość wibracji układu hamulcowego nie jest powiązana z częstotliwością wibracji klocków hamulcowych. Wynikiem tego są różnego rodzaju dźwięki wydobywające się z układu hamulcowego.
W jaki sposób hamować, by wydłużyć żywotność klocków i szczęk hamulcowych?
Nie ma na to złotego środka. Hamulce stoją na straży naszego bezpieczeństwa i nie powinno się ich oszczędzać. W cyklu górskim czasami można zastosować hamowanie silnikiem, co spowoduje mniejsze zużycie klocków.
Zauważyłem, że podczas hamowanie samochód lekko ściąga na prawą stronę. Czy to jest wina układu hamulcowego, czy innego układu w samochodzie?
Z opisu wynika, że problem może dotyczyć układu hamulcowego. Jednak w celu prawidłowej diagnozy proponujemy udać się do warsztatu naprawczego.